Boeken die ik gelezen heb tijdens boektober

zaterdag, oktober 31, 2015




Tijdens boektober was mijn doel om vijf boeken te lezen. Aangezien ik hier in Zuid-Frankrijk alle tijd van de wereld heb is me dit ruimschoots gelukt en heb ik uiteindelijk zes boeken gelezen (en een half, maar bij één boek ben ik op de helft gestopt omdat ik het gewoon echt slecht vond). Meer dan geslaagd, al zeg ik het zelf! Het leek me leuk om met jullie door te nemen welke boeken ik heb gelezen en wat ik er van vond, dus hier gaan we!


Het Rosie project

Een leuk geschreven boek over de autistische Don, die begint aan het zoeken van een echtgenote door middel van het echtgenote project. Tijdens dit project ontmoet hij Rosie, die op zoek is naar haar biologische vader. Ik vond het wat lastig in te komen, omdat er veel details werden benoemd (naar beleving van een autistische man natuurlijk). Als je er eenmaal in zit is het zeker de moeite waard en leest het boek lekker weg! Ik heb het boek uiteindelijk in ongeveer twee dagen al uitgelezen. Het is erg interessant om dit boek te lezen als je geïnteresseerd bent in psychologie of sociale wetenschappen, maar ook zonder deze interesse is het een heel vermakelijk boek. Ik heb wel het idee dat de autistische persoonlijkheid met een korreltje zout genomen moet worden, omdat het niet altijd even realistisch overkomt.


Het Rosie effect

Dit is het vervolg op het Rosie project. Ook dit boek was even lastig inkomen, maar als je er eenmaal in zit is het super! Als psychologiestudent sprak dit boek me erg aan omdat het gaat over autisme en vaderschap. Is iemand met autisme wel geschikt voor het vaderschap? Vooral dat in het boek een psycholoog aan de autistische Don vraagt of hij gelukkig met zijn familie is, belonend werk heeft en of hij geniet van het leven, vind ik interessant. Don antwoord namelijk ja op al deze vragen, waarna de psycholoog beweert dat hij geen autisme heeft, je moet hier namelijk een beperking van ondervinden. Dit staat heel erg in lijn met hoe ik als aankomend psycholoog denk over stoornissen, dus vond ik erg fijn om te lezen!

Hersenschimmen

Een prachtig boek over de gedachtes van iemand die Alzheimer heeft. Toen ik de eerste paar zinnen van hersenschimmen las, heb ik het boek maar weer even aan de kant gelegd. Ik had meteen al door dat dit niet zo maar een boek was, hier moest je namelijk heel bewust je aandacht bij houden. Je leest in een kort tijdsbestek over het verloop van Alzheimer en wat voor gevolgen dit heeft op de patiënt en zijn omgeving. Je voelt de wanhoop van de man steeds groter worden en dat is erg mooi en emotioneel beschreven. Ook dit wakkerde mijn psychologische interesses zeker aan en eigenlijk heb ik er toch ook nog wel wat van geleerd. Het is erg interessant dat Hersenschimmen geschreven is vanuit de persoon met Alzheimer, waardoor ik hier op een hele andere manier naar ben gaan kijken.

Toen ik je zag


Toen ik je zag is een veelbesproken boek, en toen ik er van hoorde wist ik dat ik het perse wilde lezen. Het is vernoemd naar een liedje van Antonie Kamerling en geschreven door actrice Isa Hoes. Het boek gaat over haar leven met Antonie Kamerling, en hoe hij steeds verder in een depressie belandt (alweer een boek met raakvlakken met de psychologie dus, ik begin een patroon te zien). Het is erg mooi om de persoon achter de BN'er te zien, zo merk je ook de onzekerheden die zij ervaart in haar leven. Het boek is daarnaast best spannend, omdat je weet dat er een einde aan zal komen, maar geen idee hebt wanneer. De nasleep die volgt nadat Antonie Kamerling een einde heeft gemaakt aan zijn leven is erg ontroerend om te lezen.

Magnus

Het boek waar ik het stiekem toch wel het meest enthousiast over ben, ik ga hem binnenkort dus ook zeker nog een keer lezen! Het boek gaat over een Nederlandse man die zijn creditcardfraudeur achterna gaat in Zweden, omdat zijn leven een beetje in de knoop zit. Het is namelijk net uit met zijn vriendin en zijn vrienden zijn om de een of andere reden boos op hem. Daarnaast heeft de man sinds zijn jeugd last van epileptische aanvallen, waardoor hij steeds kleine stukjes van de tijd kwijtraakt. In het boek wordt prachtig verhalend over de steden in Zweden verteld, wat het extra mooi maakt. Ook wordt er ergens in het boek verteld dat een boek een memorabel einde zou moeten hebben waar je nog lang bij stil staat, nou, ik was verbluft door dit einde. Toen ik eenmaal in bed lag was ik er nog van verbijsterd, maar ik zal verder niets verklappen.

De helaasheid der dingen

Een boek dat al een eeuwigheid op mijn lijstje stond, maar waar ik steeds maar niet aan toe kwam. Het boek is het een verzameling van verhalen over de grote Vlaamse schrijver Dimitri Verhulst. Zonder dat het platvloers wordt komen er verschillende anekdotes over drank en drugs voorbij en wat voor invloed dit heeft op een familie en een jongen in ontwikkeling. In het boek zie je verschillende delen uit het leven van Dimitri Verhulst, zowel verschillende delen van zijn jeugd als zijn leven als schrijver komen voorbij. De relatie met de familie staat vooral centraal in het boek en ondanks de soms wat tragisch ogende jeugd is het een boek vol met humor en sarcasme en wordt er niet te zwaar aan getild.

Welke boek moet ik volgens jou echt gelezen hebben?  



Wat je misschien ook leuk vindt

2 reacties

Subscribe